Waar bestaat een BMW remsysteem uit?

2023-06-05
Adbull

Heb je een BMW onder je kont? Als je achter het stuur van een BMW zit, wil je natuurlijk weten hoe het remsysteem werkt. Het remsysteem is een essentieel onderdeel van de auto die ervoor zorgt dat je veilig kunt stoppen. In dit artikel zullen we kijken naar de verschillende componenten van een BMW remsysteem en hoe ze samenwerken om de inzittende te beschermen. Lees verder!

Remblokken en remschijven

Het hart van het remsysteem van een BMW bestaat uit de remblokken en de remschijven. Wanneer je op het rempedaal drukt, worden de remblokken tegen de draaiende remschijven gedrukt, waardoor wrijving ontstaat die de auto vertraagt en uiteindelijk tot stilstand brengt. De remblokken van Offenga zijn gemaakt van een speciaal wrijvingsmateriaal dat langzaam slijt en periodiek vervangen moet worden. De remschijven, aan de andere kant, zijn meestal gemaakt van gehard staal en kunnen langer meegaan dan de remblokken.

Remklauwen

Om de remblokken tegen de remschijven te drukken, maakt een BMW gebruik van remklauwen. Deze bevinden zich aan de binnenkant van de remschijven en worden geactiveerd door hydraulische druk. Zodra je het rempedaal indrukt, wordt er druk opgebouwd in het remsysteem, waardoor de remklauwen zich sluiten en de remblokken tegen de remschijven worden gedrukt. Dit creëert de wrijving die nodig is om de auto te vertragen.

Remvloeistof

Een ander onderdeel van het BMW remsysteem is de remvloeistof. Remvloeistof is een hydraulische vloeistof die in het remsysteem circuleert en de druk overdraagt van het rempedaal naar de remklauwen. Het is essentieel dat de remvloeistof in goede staat is en regelmatig wordt gecontroleerd en indien nodig vervangen. Remvloeistof kan na verloop van tijd vocht opnemen, waardoor de prestaties van het remsysteem verminderen. Een tekort aan remvloeistof kan leiden tot verminderde remkracht en gevaarlijke situaties op de weg. 

Remassistent

Naast het ABS kan een BMW ook beschikken over een remassistent. De remassistent is een systeem dat bij noodstops extra ondersteuning biedt door de remdruk te verhogen. Wanneer je plotseling hard op het rempedaal trapt, herkent het systeem de situatie als een noodstop en verhoogt het automatisch de remkracht. Op deze manier kun je de remweg verkorten en heb je meer controle over de auto in noodsituaties. De remassistent is vooral handig wanneer je snel moet reageren en het rempedaal niet volledig kunt intrappen.

ABS

Moderne BMW's zijn vaak uitgerust met een Anti-lock Braking System (ABS). Dit systeem voorkomt dat de wielen tijdens het remmen blokkeren, vooral bij noodstops of bij het remmen op een glad wegdek. Het ABS regelt de remdruk op elk wiel individueel, waardoor de auto beter bestuurbaar blijft tijdens het remmen. Het ABS detecteert de rotatiesnelheid van de wielen en past de remkracht automatisch aan om slippen te voorkomen. Dit zorgt ervoor dat je tijdens het remmen de controle over de auto behoudt en veilig kunt stoppen, zelfs in lastige omstandigheden.